Bij villa Buddha en Samora hebben we onlangs weer van een Balinese huwelijks ceremonie mogen genieten. Een dag in het teken van verbondenheid met elkaar, met familie en daarbij een spirituele belevenis. Een feestdag ook. Met Balinese dans en een groot traditioneel orkest. Een feestelijk diner afgesloten met het optreden van Komang en zijn musici.
Thérèse en Peter hadden hun kinderen uitgenodigd om op Bali bij hen te zijn en samen een onvergetelijke dag te beleven. Zij kozen voor een Balinese ceremonie om reden dat zo’n ceremonie met de daaraan verbonden symboliek hen aansprak.
In dit blog een kort verslag met wat er zoal plaats vindt tijdens zo’n ceremonie. Het is een compacte bundeling geworden van een heuse Hindoe bruiloft op Bali. Compact omdat zo’n echte Balinese bruiloft 3 dagen in beslag neemt en dat voor ons idee toch wel wat teveel van het goede is.
Op de foto’s zien we Thérèse en Peter in traditionele kleding gehuld. Dat is geen noodzaad. Westerse kleding van het paar voldoet voor de ceremonie ook prima. Er zijn geen getuigen nodig en de ceremonie is uitsluitend voor het stel wat met elkaar verbonden wil worden. De familie is maar even “in beeld”.
Op de foto’s offers, een priester en zijn helpsters en de staff van de staff om behulpzaam te zijn. De offers worden door de helpsters van de priester gekocht en gemaakt in de dagen voorafgaand aan de ceremonie. Een aantal ringit muzikanten zorgen voor nog meer authenticiteit. De priester zit apart van de scene en hij roept de goden aan, geeft aanwijzingen aan de helpsters en leidt de ceremonie die ongeveer 1 uur in beslag neemt.
De ceremonie bestaat uit 2 delen. Het verleden en de toekomst.
Het Verleden.
Op een kleed liggen offers, en symbolen van godsdienstige aard. Maar ook kokosnoten en kleine vuurtjes. Er wordt door het paar afscheid genomen van wat was. Het goede van wat was wordt tot ze genomen en het minder goede weggewuifd. Deze handeling volgt op alle vier de windstreken. De familie en het paar lopen vervolgens 3x om het kleed en trappen dan op de kokosnoten en de vuurtjes ( die echt klein zijn) maar symbolisch zijn dat het vuur van het verleden tot historie verworden is. Ondertussen roept de priester de goden aan, strooit bloemen in het rond en laat zijn helpsters handelingen uitvoeren met de offers. Kortom er gebeurt van alles.
De Toekomst.
Dan is het moment aangebroken om naar een andere locatie te gaan dicht bij de huistempels van de villa. Daar volgen nog meer symbolieke handelingen. Met rijst, met bloemen, met verbindende elementen. Alles bij het paar uitgevoerd door staf en helpsters. De priester blijft prevelen, wierookstokjes branden, bloemen en geurende chempaka worden in het haar gestoken en achter de oren aangebracht.
Vervolgens wordt het paar uitgenodigd om te gaan zitten, heel dicht bijeen. Daar volgen dan de laatste handelingen die hun verbondenheid zichtbaar maakt. Samen drinken, samen eten van lekkernijen, bloemslingers worden gedeeld. De laatste koorden worden omgedaan om polsen, om het hoofd en hals.
Nu is het tijd om de felicitaties in ontvangst te nemen. Nog altijd dicht bijeen gezeten komt iedereen langs om het paar geluk te wensen. De ceremonie is ten einde.
De offers zijn voor het paar maar worden ook gedeeld met de staf en de helpsters.
Want wie eet er nu al dat fruit op, de gebraden kippetjes en al het andere eetbaars. Iets te veel om dat allemaal te consumeren door de gasten. De goden hebben hun deel al genomen rest het aardse.
Balinese huwelijks ceremonie de priester roept de goden aan |
De priester en zijn helpster |
Verbondenheid symboliek |
Offers bij het verleden tijden balinese huwelijks ceremonie |
Offers bij de toekomst |
detail offers |
Bloemen hulde |
Helpsters en staff zijn behulpzaam |
Onderdeel van de ceremonie "het verleden" |
Voor meer info over trouwen in Villa Buddha; www.villabuddha.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten